KROK 6: Nové disky a pneumatiky

čo treba mať na pamäti pri kúpe diskov a pneumatík

Pre perfektný štart jarnej sezóny chýbajú už len tie pravé kolesá? Nebude to také jednoduché - na trhu je široká ponuka rôznych modelov diskov a pneumatík.

Kolesá musia nielen zodpovedať vzhľadu Vášho auta, ale aj spĺňať všetky právne požiadavky ohľadom technických parametrov a bezpečnosti. 

Je známe, že neexistuje len jedna možnosť pre Vaše vozidlo. Ale ktorá je tá najlepšia?
aez dotz dezent stahlrad configurator
 

ALCAR 3D konfigurátor diskov


Lenk 3 kroky vedú k Vašimi novým vysnívaným diskov:
Zadajte značku vozidla a model, vyberte si disky a vyhľadajte predajcu - hotovo!

Začíname!
6.1.1_Konfigurator
 

farba diskov

 
Lesklé či matné, jednofarebné alebo viacfarebné, pruhované či bodkované alebo exkluzívne disky s keramickým leštením ako AEZ Steam.forged - výber možností sa zdá byť nekonečný! Najskôr si zodpovedajte na otázku, ktoré hliníkové disky a v akom dizajne sa hodia k Vášmu autu najlepšie.

Čierne disky určite zvýraznia farbu Vášho auta. Ohnivá červená alebo žiarivá žltá v kombinácii s čiernymi hliníkovými diskami určite vždy zožne úspech.

Jednoznačným trendsetterom, čo sa farby diskov týka je jednoznačne matná grafitová alebo bronzová. Perfektná zhoda pre každý model auta zdôrazňuje dizajn disku a zvýrazňuje kontúry v kontraste so širokou škálou farebných prevedení vozidiel.

RADA OD EXPERTA: Majitelia vozidiel, ktorí obľubujú odlesk slnečných lúčov od ich diskov budú viac než spokojní s leštenými alebo "vysoko leštenými" diskami. Tie autu dodávajú šmrnc a vylepšujú vzhľad každého auta. 
6.2.1_colors
 

veľkosť diskov


Hliníkové disky sú momentálne dostupné v rozmeroch 13 - 30 palcov, rozmer disku udáva priemer disku a teda i vnútorný priemer pneumatiky, pričom 1 palec sa rovná 2,54 cm.

Čím väčší priemer, tým sú disky aj auto vizuálne príťažlivejšie. Na suchej vozovke väčšie disky so širšími pneumatikami naviac zlepšujú jazdné schopnosti auta v zákrutách a umožňujú tak športovejšiu jazdu.

POZNÁMKA: Nie každý disk je vhodný na každé auto! Pred kúpou nových diskov Vám odporúčame skontrolovať si typové schválenie Vášho vozidla, ECE alebo náš ALCAR konfigurátor diskov. Každé auto má špecifické technické požiadavky, ktoré podmieňujú výber vhodných hliníkových diskov.
6.3.1_size
 

DEFInícia pojmov: BAR

 

Tlak vzduchu v pneumatikách sa udáva v baroch. Stanovené úrovne sú uvedené v príručke k vozidlu, na kryte palivovej nádrže alebo na dverách vodiča.
Úroveň tlaku vzduchu vždy závisí od hmotnosti a zaťaženia vozidla. Ak je vozidlo plne zaťažené, tlak vzduchu sa musí zodpovedajúcim spôsobom zvýšiť.
6.4.1_bar
 

ALCAR presne vŕtané disky


Presne vŕtané disky sú disky špeciálne navrhnuté pre konkrétne vozidlo. Pri týchto diskoch nie je potrebné použitie centrovacích krúžkov. Väčšinou je možné použiť originálne príslušenstvo (skrutky/matice) aj originálnu stredovú krytku.

3D konfigurátor
6.5.1_car_specific
 

DOT symbol

 

Číslo DOT sa nachádza na bočnej strane pneumatiky. Vyrazený kód okrem iného označuje dátum výroby danej pneumatiky. Napríklad, číslo 3315 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 33. kalendárnom týždni roka 2015.
6.6.1_DOT
 

ET

 

Označuje vzdialenosť medzi dosadacou plochou a stredom disku, uvádza sa v milimetroch. Čím je ET menšie, tým je disk viac vysunutý. Záporné ET znamená, že disk vytŕča spod blatníka. A naopak, čím je ET väčšie, tým je disk viac zasunutý smerom dovnútra.
6.7.1_ET
 

ECE

 

ECE je skratka pre Európsku komisiu a je znázornená ako veľké E a číslo v kruhu. Číslo označuje krajinu, v ktorej bol výrobok schválený, napr. E1znamená Nemecko.
 
Komponent označený touto značkou zaručuje, že boli vykonané všetky požadované testy a schválenia. Takýto disk je možné zapísať do Osvedčenia o evidencii vozidla.
6.8.1_ece
 

Hump (bezpečnostný previs)

 
Tvar vnútorného prelisu disku, ktorý zabezpečuje pneumatike, aby sa pri pôsobení bočných tlakov počas jazdy nezdeformovala smerom dovnútra disku. 
6.9.1_Hump
 

kordová výstuha

 

Kordová výstuha je nosná konštrukcia kolesa. Skladá sa z niekoľkých tkanivových vrstiev vložených do gumy, ktoré jej dodávajú pevnosť. Hodnota TPI označuje hustotu tkaniva kordovej výstuhy.
6.10.1_karkasse
 

rozteč

 

Rozteč udáva počet a vzdialenosť montážnych otvorov. Počet montážnych otvorov určuje počet skrutiek, resp. matíc potrebných na upevnenie kolesa na náboj.
Napr. 5x112 znamená 5 montážnych otvorov a rozteč 112 mm.
6.11.1_Lochkreis
 

náboj (náboj kolesa)
 

Náboj je časť vozidla, ktorá je upevnená na hriadeli, náprave alebo čape. Náboj tvorí spojenie medzi kolesom, ložiskom kolesa, brzdou a hnacím hriadeľom. 








Zdroj obrázku: Cschirp - Eigenes Werk, CC BY 3.0,  https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11574467
6.12.1_Nabe
 

stredová krytka 


Stred kolesa je zakrytý stredovou krytkou. Okrem ochrannej funkcie slúži aj ako dekoračný prvok, ktorý často nesie aj logo výrobcu disku alebo značky automobilu.
6.13.1_Nabenkappe
 

nízkoprofilové pneumatiky

 

Pneumatiky s pomerom šírky pneumatiky a priemeru pneumatiky menším ako 80 % sa označujú ako nízkoprofilové pneumatiky.
6.14.1_Niederquerschnittsreifen
 

veľkosť pneumatiky

 

Veľkosť pneumatiky pozostáva zo šírky a výšky pneumatiky ako aj priemeru disku. Veľkosť pneumatiky, ktorá je vhodná pre Vaše vozidlo je uvedená v osvedčení o typovom schválení, v osvedčení o registrácii vozidla alebo v osvedčení výrobcu pneumatík. Veľkosť sa vzťahuje na pneumatiku naplnenú vzduchom a nezaťaženú.

Ak je napríklad pneumatika označená ako "245/40/R20", znamená to, že šírka pneumatiky je 245 mm, výška 40 % zo šírky 245 mm a vnútorný priemer je 20 palcov.
6.15.1_reifengröße
 

tpms

 

Od novembra 2014 sú systémy TPMS alebo presnejšie systémy monitorovania tlaku v pneumatikách povinné v každom novom osobnom automobile, aby kontrolovali tlak v pneumatikách. Systém upozorňuje vodiča na možný problém s tlakom v pneumatikách, čím zvyšuje bezpečnosť jazdy a zabraňuje nehodám. TPMS taktiež pomáha šetriť palivo.

Jestvujú dva typy TPMS: priamy a nepriamy systém. Zatiaľ čo nepriamy systém využíva existujúce ESP/ABS senzory, priamy TPMS systém má dodatočný tlakový senzor inštalovaný v kolese, ktorý umožňuje presnejšie meranie.
6.16.1_TPMS
 

geometria

 

Geometria je umiestnenie ľavého kolesa vzhľadom k pravému kolesu - nie úplne paralelne v smere jazdy. Nesprávne nastavenie geometrie je často príčinou nadmerného jednostranného opotrebovania pneumatík a zlý prejazd zákrut.
6.17.1_spur
 

SR3

 

Vysokokvalitný a inovatívny ALCAR SR3 náter zaručuje dokonalú ochranu diskov aj v zime. Zabezpečuje tiež, že disky aj po nespočetnom množstve dní vystavených snehu, dažďu a mrazu stále vyzerajú dobre. Hoci hliník nekoroduje klasicky ako železo alebo oceľ, oxidačné procesy rýchlo vytvoria neatraktívnu sivú vrstvu. 
To je dôvod prečo ALCAR SR3 náter zvyšuje "prirodzenú ochranu" proti cestnej soli, kamienkom a vplyvom počasia, ktoré by mohli disky poškodiť.

Skratka SR z angl. "salt resistant" znamená odolný voči soli, číslo 3 označuje 3-vrstovový proces - základnú vrstvu, farebný náter, finálny lak. Základnú vrstvu vždy tvorí extrémne tvrdý práškový náter čiernej alebo svetlosivej farby, ktorý je nanášaný elektrostaticky a následne 45 minút "vypekaný" pri teplote 210°C. Farbu disku tvorí farebný mokrý náter, ktorý potrebuje ďalších 40 minút schnúť pri teplote 180°C. Ako prvá línia obrany proti vplyvom prostredia sa nanáša prémiový priehľadný lak.
6.18.1_SR3
 

TÜV

 
TÜV (anglicky: Technical Inspection Association) udeľuje symbol GS (nem.: geprüfte Sicherheit), ktorý zaručuje "testovanú bezpečnosť". Inšpektori vykonávajú pravidelné bezpečnostné kontroly a udeľujú tzv. TÜV certifikát, ktorý znamená, že produkt úspešne prešiel testovaním. TÜV skúša aj disky pred schválením výroby (robí záťažové testy) a vydáva certifikáty, ktoré sa majú použiť na vozidle.
6.20.1_Tuev
 

Springmyride tip

výroba parkovacej pomôcky pomocou tenisovej loptičky

Pomocou tenisovej loptičky si môžete vyrobiť pomôcku na správne zaparkovanie auta v garáži. Jednoducho upevnite loptičku na lano a s vozidlom sa pomaly posúvajte k stene, zatiaľ čo druhá osoba kontroluje vzdialenosť od steny. Po zaparkovaní do správnej polohy pripevnite loptičku na lane k stropu tak, aby sa dotýkala čelného skla.

Pri ďalšom parkovaní budete vedieť, že akonáhle sa loptička dotkne čelného skla, vozidlo je v správnej polohe.
Lifehack