Označenie a rozmery pneumatík

Cieľom je podrobnejšie vysvetliť označenia a hodnoty na pneumatikách

1. Výrobca pneumatiky (značka)
2. Označenie behúňa/typ pneumatiky
3. Šírka prierezu pneumatiky v mm (šírka pneumatiky)
4. Profilové číslo. Je to pomer výšky bočnice/šírky pneumatiky v %
5. Radiálny typ pneumatiky
6. Vnútorný priemer pneumatiky v palcoch = priemer disku
7. Index nosnosti pneumatiky
8. Rýchlostný index pneumatiky
9. Bezdušová
10. Dátum výroby pneumatiky 
11. Index opotrebenia (1,6 mm)
12. Doplňujúce označenie pre pneumatiky so zvýšeným zaťažením
13. Index zimnej vhodnosti pre zimné a celoročné pneumatiky
14. Priľnavosť na snehu (3PMSF: 3 vrcholky hôr so snehovou vločkou), hlavne pre zimné a celoročné pneumatiky

RF – označenie zosilnenej kostry pneumatiky (špeciálne pri vyššom indexe nosnosti)
XL – pneumatika s vyšším zaťažením (väčšia nosnosť)
TL – Bezdušová
OWL – Pre pneumatiky 4x4, biely nápis na bočnici
BSW/BSS – Pre pneumatiky 4x4, čierna bočnica pneumatiky
MO – Pneumatiky homologizované pre Mercedes, Mercedes AMG (dajú sa použiť aj na iné vozidlá)
* – (*BMW) = Pneumatiky homologizované pre BMW(dajú sa použiť aj na iné vozidlá)
N0–N3 – Pneumatiky homologizované pre Porsche (dajú sa použiť aj na iné vozidlá)
FSL/MFS – Pneumatika s ochranou disku pred poškodením pri náraze na obrubník
C – Pneumatika pre úžitkové (ľahké nákladné) vozidlá
C 104/102 – Index nosnosti pneumatiky pre úžitkové vozidlá (dve rozdielne nosnosti náprav)
RFT – Označenie dojazdovej pneumatiky
ROF – Označenie dojazdovej pneumatiky
EMT – Označenie dojazdovej pneumatiky
SSR – Označenie dojazdovej pneumatiky 

Šírka pneumatiky (3)
Šírka pneumatiky je uvedená v milimetroch (napríklad 175 mm). Pri bežných osobných vozidlách sú dostatočné šírky priečneho prierezu 125 mm (napríklad 125/80 R 12) až do 335 mm (napríklad 335/30 R 19). Šírka sa zvyšuje po 10 mm. Špeciálne pneumatiky pre nové pneumatikové systémy (napr. Pneumatiky TD od spoločnosti Dunlop alebo TRX alebo TDX od Michelin) majú rôzne rozmery šírky v milimetroch. Šírky sa pohybujú od 160 mm do 240 mm. Skutočná šírka sa líši len v obmedzenom rozsahu.

Pomer výška/ šírka... /50, /60, /70, /80 (4)
Toto označenie sa vzťahuje na pomer výšky a šírky prierezu pneumatiky v percentách. A/50 znamená, že výška pneumatiky je polovica veľkosti šírky pneumatiky. Klesajúce čísla pomeru ukazujú, že stena pneumatík sa zníži - bežným príkladom by bol športový osobný automobil (225/45 ...).
Špeciálny prípad: Pre pneumatiky radu 80 a /82, skôr, označenie "... / 80" nebolo bežné. V dôsledku toho môžu staršie dokumenty o vozidle stále špecifikovať "155 R 13". Teraz pri nákupe nového auta to zodpovedá "155/80 R 13". 

Index nosnosti (zaťaženia) LI (7)
Index nosnosti pneumatiky. Každá hodnota LI, znázornená v štandardnej tabuľke, je priradená určitému zaťaženiu pneumatiky pri vopred stanovenom tlaku vzduchu. Príklad: "85" = 515 kg. Namontované pneumatiky musia prinajmenšom zodpovedať údajom LI, ktorý je uvedený v dokumentácii k vozidlu. Vyššie hodnoty LI nie sú prípustné. Dodatočné informácie "zosilnené" (12) označujú pneumatiky s mimoriadne vysokou nosnosťou (pre kompaktné dodávky, mikrobusy, dodávky, terénne vozidlá...). Rozhodujúcim faktorom je aj (primerane vysoký) index LI. 

Rýchlostný index SI (8)
Index SI km/h, ktorý udáva povolenú maximálnu rýchlosť pneumatiky. Písmenám sú priradené sprievodné kategórie rýchlosti (uvedené tu: typické SI pre osobné automobily). 

Dodržujte smer otáčania pneumatiky 
Prevažne na pneumatikách so špeciálnym dizajnom dezénu má stena pneumatiky označené označenie ako "otáčanie", "smer otáčania", "smer" v kombinácii so šípkou smeru otáčania. Pri výmene pneumatík je potrebné vziať do úvahy tento vopred určený smer jazdy alebo rotácie. 

Bezdušová (9)
Osobné automobily sú zvyčajne bezdušové. Ťahanie do rúrky je nielen nadbytočné, okrem niekoľkých výnimiek je tiež neprípustné. Ak si nie ste istý, obráťte sa na výrobcu pneumatík. Ak sa stretne s plochou pneumatikou sprevádzanou stratou vzduchu, môže slúžiť len ako dočasné, provizórne riešenie.

Dátum výroby - DOT (10)
V existujúcom šifrovacom systéme posledné tri číslice takzvaného čísla "DOT" odrážajú dátum výroby. Prvé dve číslice označujú výrobný týždeň, posledná číslica je konečné číslo roka. Príklad: 409 = 40. týždeň, 1999. 90. roky sú označené okrem iného malým trojuholníkom (tesne vedľa trojciferného čísla). Nové označenie od 1. januára 2000: štvorčíslie- šifrovacie číslo: 0100 = 1. týždeň, 2000.  

Index opotrebenia “TWI” (11) 
Skratka "TWI" (môže byť aj ďalší symbol) je ohraničená pozdĺž celej steny pneumatiky. Pri sledovaní šípky si uvedomujeme, že v tejto oblasti behúň nepreniká do hĺbky. Dôvod: Tieto body sú jasne viditeľné na povrchu behúňa, ktorý bol opotrebovaný do svojej (právne prípustnej) hĺbky 1,6 mm a dosiahla sa hranica opotrebenia. Tento bod by sa však nikdy nemal dosiahnuť. Experimenty ukázali, že pod približne 3 mm sa priľnavosť výrazne znižuje, najmä na mokrých cestách.

M&S (zimné pneumatiky/celoročné pneumatiky)  (13)
Zimné pneumatiky sú označené "MS", "M + S" alebo podobné skratky. Z toho vyplýva nielen to, že typ pneumatík je vhodný pre špeciálne požiadavky zimnej obsluhy. V tomto kontexte slúži tiež ako výnimka z pravidla, pokiaľ ide o požadovanú rýchlostnú triedu. Písmená M + S sa nachádzajú na letných pneumatikách z Ázie. Toto platí len pre USA. V Nemecku sú považované za letné pneumatiky, pretože chýba symbol snehovej vločky.

Priľnavosť na snehu/3PMSF (14)
Na rozdiel od pneumatík so zákonom nechráneným označením M + S, musia pneumatiky podstúpiť presne špecifikovaný testovací postup s určitými výsledkami v porovnaní s referenčnou pneumatikou, aby mohli nosiť toto označenie. Všetky pneumatiky vyrobené po 1. januári 2018 musia byť označené symbolom snehovej vločky, aby mohli byť považované za zimné pneumatiky.

Priľnavosť na ľade
Pre zimné pneumatiky osobných automobilov (trieda C1), ktoré sú špeciálne určené na použitie na zľadovatených cestách v severnej Európe, sa potvrdzuje určitá „minimálna priľnavosť“ na ľade. To sa dosahuje okrem iného použitím špeciálnych zmesí gumy (tzv. mäkké zmesi). Takéto pneumatiky zvyčajne nie sú určené na použitie mimo severnej Európy. Používanie pneumatík s priľnavosťou na zľadovatenej vozovke v menej náročných poveternostných podmienkach (napr. zrážky alebo vyššie teploty) môže viesť k strate výkonu, najmä pokiaľ ide o priľnavosť za mokra, manipuláciu a opotrebovanie.

Trenie
Pojem trenie môžeme vysvetliť ako trakciu alebo koeficient trenia medzi pneumatikou a povrchom vozovky. Koeficient trenia je definovaný ako pomer medzi brzdnou silou a normálnou silou ovplyvňujúcou povrchovú plochu pneumatiky vo fyzickom vyjadrení (prostredníctvom hmotnosti vozidla zaťažujúceho pneumatiku). Táto definícia je rovnocenná s inou definíciou, ktorá môže byť lepšie uplatniteľná v praxi: „Trenie“ je pomer priemerného spomalenia (pri plnom brzdení!).

Špeciálne nariadenia v niektorých európskych krajinách 
Ak je "zimné vybavenie" povinné (podľa označenia), budú sa vyžadovať pneumatiky označené symbolom M & S. Najmä v Rakúsku je potrebná hĺbka dezénu aspoň 4 mm. Pneumatiky s menším dezénom sú jednoducho považované za letné pneumatiky. V Nemecku toto nariadenie neexistuje, ale pod asi 4 mm je zimná vhodnosť v skutočnosti veľmi obmedzená.

Označenie schválenia “E”
Značka typového schválenia ECE je označená E alebo e. Potvrdzuje dodržiavanie európskej normy (ECE-R 30). Obrázok 6: Priložené číslo 12 označuje Rakúsko ako krajinu schválenia. Poznámka: Od dátumu výroby 1/10/98 (40. týždeň, 1998, zodpovedajúce číslo DOT 408) je toto označenie na stenu (bočnicu) pneumatiky povinné v Európe. V dôsledku toho nemôžu byť na vozidle namontované žiadne pneumatiky, ktoré, ak sú vyrobené po 1. októbri 1998, nemajú túto schvaľovaciu značku. Ako súčasť všeobecnej kontroly by to bolo klasifikované ako "vážna chyba" vozidla.